„Az ADHD nem betegség, hanem működés.”
- ADHD Terápia

- nov. 3.
- 5 perc olvasás
Ezt a mondatot sokan hallották már, de kevesen értik igazán, mit jelent. A legtöbb ember fejében az ADHD-t a szétszórtság, feledékenység, impulzivitás vagy épp a hiperaktivitás fogalmai határozzák meg. De a diagnózis mögött valójában egy teljesen másfajta információfeldolgozás, egy érzékenyebb idegrendszer és egy más ritmusú működés húzódik meg.
A Dobribán András által vezetett ADHD Kalauz évadzáró epizódjában Dr. Petke Zsolt addiktológus, pszichiáter arról beszél, hogyan lehet ezt a működést úgy érteni, hogy ne csak a nehézségei, hanem az erősségei is láthatóvá váljanak. A beszélgetés középpontjában az a kérdés áll:hogyan lehet teljes életet élni ADHD-val – annak minden kihívása és minden rejtett előnye mellett?
1. Az ADHD, mint evolúciós működés – miért pont így „működik” az agy?
A modern világ gyakran elfelejti, hogy az emberi idegrendszer nem a mai irodai környezetre lett optimalizálva. A természetben, közösségi alapú életmódban mindig szükség volt olyan emberekre, akik:
gyorsan reagálnak,
azonnal cselekszenek,
felfigyelnek veszélyekre,
kreatívan oldanak meg váratlan helyzeteket.
Ezek a tulajdonságok ma is részei az ADHD-s működésnek — csak éppen a környezet változott meg. A monoton, ismétlődő feladatokkal és állandó elvárásokkal teli világban az ADHD-s agy nem mindig tud harmonikusan illeszkedni a ritmushoz.
De attól még, hogy a környezet nem optimális, a működésnek van belső logikája.
A hiperéberség, a gyors helyzetfelismerés, a spontán döntésképesség olyan helyzetekben mutatkozik meg legjobban, ahol mások lefagynak — az ADHD-s viszont cselekszik.
2. Miért megy jól a krízis – és miért olyan nehéz a hétköznap?
A beszélgetés egyik legfontosabb felismerése, hogy az ADHD-s nem egyszerűen szétszórt: más feltételek aktiválják a figyelmét.
A mindennapi feladatok (bevásárlás, számlák, időbeosztás) gyakran nem elég izgalmasak ahhoz, hogy „bekapcsolják” a fókuszt. Ezzel szemben, amikor valóban nyomás van, amikor ég a ház, amikor fontos döntés kell – a hiperfókusz aktiválódik, és az ADHD-s kiemelkedően jól teljesít.
Ez azonban óriási feszültséget szül, mert hosszú távon kimerítő: a szervezet nem tartható extrém teljesítményen minden nap.
A működés paradoxona így hangzik: krízisben kivételes, hétköznapokban sebezhető.
Ennek felismerése az önismereti munka kulcsa.
3. „Adj kézikönyvet magadhoz” – az őszinte önismeret ereje
Petke Zsolt szerint az ADHD-s működés egyik legnagyobb csapdája nem maga az impulzivitás vagy a szervezetlenség, hanem az, amikor valaki nem ismeri magát eléggé ahhoz, hogy határokat és kereteket kommunikáljon.
A „kézikönyv magamhoz” szemlélet azt jelenti:
tudd, miben vagy erős,
tudd, miben kell segítség,
tudd, mikor teljesítesz jól,
és tudd, mi az, ami rendszeresen kibillent.
Ez nem önkritika és nem önsajnálat. Ez a működésed objektív ismerete.
Ezzel a hozzáállással lesznek a kapcsolatok is stabilabbak: a másik fél érti, mire számíthat, és mikor ne terheljen túl.
4. Rendet rakni ott, ahol a káosz az alapállapot
Sok ADHD-s felnőtt éli meg úgy, hogy a „normális felnőtt élethez tartozó” dolgok – szemét levitel, mosás, rendrakás, a főzés előkészítése – számára aránytalanul nagy energiát igényelnek. A beszélgetésben többször előkerül: a szervezettség nem személyiség, hanem tanult készség.
Kisebbek a hibák, ha:
előre készítünk listát,
előző este elrakjuk, ami kell,
rutinná tesszük a háztartási feladatokat,
nem hagyjuk, hogy a „majd később” hegyekké nőjön.
Nem azért, mert „egy ADHD-snak muszáj rendet tartania”. Hanem azért, mert a környezeti rendezettség csökkenti a döntésterhelést – és ezzel az impulzív, kapkodó reakciók számát is.
A struktúra nem korlátozás.
5. Spontaneitás – és az a pont, ahol átcsúszik impulzivitásba
Az ADHD-s működésben gyakran keveredik a két fogalom.A spontaneitás kreatív erő: ötletek, gyors döntések, új irányok, lendület.De amikor stressz vagy érzelmi telítettség kapcsolódik hozzá, ugyanez az impulzivitás formájában jelenik meg:
meggondolatlan döntések,
hirtelen költekezés,
konfliktusok,
„elszállás”.
A megoldás a beszélgetés szerint: minél kevesebb olyan helyzetet teremteni, ahol a spontaneitás terhelt impulzivitássá válhat.
Ezért kulcs:
előretervezés,
időben érkezés,
pufferidők,
tudatos stresszcsökkentés.
A spontaneitás akkor erősség, ha nem kell folyamatosan tüzet oltani mellette.
6. Kritikai gondolkodás és túlérzékenység – amikor a tehetség megsebzi önmagát
Az ADHD-s (és sokszor az autizmus spektrumán lévők – nagy átfedéssel) analitikus, racionális gondolkodása sok helyzetben előny:
vezetői döntések,
problémamegoldás,
rendszerátlátás.
Ugyanez a képesség azonban könnyen fordul a kapcsolatok ellen: túl sok kritika, túl direkt megfogalmazások, túlzott őszinteség.És ami talán még fájdalmasabb: saját magukkal szemben is ugyanilyen kíméletlen kritikával élnek.
A beszélgetés egyik legerősebb üzenete: a higgadtság – igen – tanulható készség.
A kritika konkretizálása, példák kérése, az érzelemszabályozási technikák olyan eszközök, amelyek megelőzik a sérülést – mindkét oldalon.
7. Miért fáj jobban a visszajelzés? – RSD és az évtizedes tapasztalat
Az ADHD-s működés egyik legkevésbé ismert oldala a fokozott érzékenység a kritikára.Gyerekkortól kezdve sok ADHD-s úgy nő fel, hogy rendszeresen kapja:
„Miért nem figyelsz?”
„Miért nem tudsz normálisan viselkedni?”
„Miért vagy ilyen szétszórt?”
Az ADHD-val élők gyakran nemcsak a kritika tartalmát élik meg fájdalmasan, hanem a mögötte felidéződő elutasítottság-élményt is. Ez a fokozott érzékenység részben a korai tapasztalatokból, részben az idegrendszer erősebb érzelmi reakciókészségéből fakad — ezért a visszajelzés sokszor nemcsak lelki, hanem testi fájdalomként is megélhető.
Lehetséges megoldási irányok vagy gyakorlati eszközök:
lassítás: időt adni a reakció és a válasz közé, hogy az érzelem ne diktáljon.
átkeretezés: a kritika mögött információt keresni, nem elutasítást,
konkrétumok kérése: pontosítani, mire vonatkozik a visszajelzés, elkerülve a globális önértékelési sérülést,
személyes sértettség helyett objektív helyzetelemzés: mi történt ténylegesen, és mit jelent ez számomra,
önnyugtatás és testtudatosság: légzés, mozgás, rövid szünet, hogy az idegrendszer visszatérjen alapállapotba,
támogató személy bevonása: a helyzet megbeszélése olyannal, aki biztonságot ad és segít perspektívát váltani,
megengedés: elfogadni, hogy az érzékenység nem hiba, hanem a működés része — de tanulható, hogyan ne uralja a helyzetet.
8. A segítségkérés kultúrája – miért nehéz még mindig?
A magyar társadalom egyik sajátossága, hogy a segítségkérés sokszor a gyengeség beismeréseként él a fejekben. Az ADHD-sok számára ez különösen nehéz terep, mert gyakran félnek:„Már így is elég problémás vagyok, nem akarok még terhet rakni másokra.”
Pedig a támogatás nem luxus. A támogatás a fenntartható működés feltétele.
A pszichológiai segítség, a csoportfolyamatok, az önismeret, a rendszerező technikák mind olyan eszközök, amelyek kézzelfoghatóan javítják a mindennapi életminőséget.
9. ADHD-barát munkák – nem a precizitás hiánya a lényeg
Nem igaz, hogy egy ADHD-s ne lehetne pontos. Az igaz, hogy nem minden környezet támogatja őt abban, hogy pontos legyen.
Azok a hivatások működnek a legjobban, ahol szükség van:
kreativitásra,
gyors döntési helyzetekre,
emberi helyzetek megértésére,
vezetői intuícióra,
váratlan helyzetek kezelésére.
A beszélgetés szerint ezek lehetnek például:
oktatás,
művészetek,
kommunikáció és média,
vezetői szerepek,
krízishelyzeteket kezelő szakmák.
A lényeg nem az, hogy „mi való egy ADHD-snak”, hanem hogy milyen ritmust bír a rendszerük. A folyamatos terhelés nem működik – az átkapcsolási és regenerációs szünetek viszont csodákra képesek.
Záró gondolat – ADHD-val is lehet boldogan élni!
„Az ADHD nem betegség, hanem működés.”
Az ADHD nem tűnik el attól, hogy megértjük.De sokkal élhetőbbé válik, ha felismerjük a logikáját, a mintázatait, és tudatosan építünk kereteket magunk köré.
Az erősségek, a nehézségek, a túlérzékenység és a hiperfókusz mind ugyanannak a működésnek a részei. A kérdés nem az, hogy „hogyan szabaduljak meg tőle?”, hanem:hogyan élhetek úgy, hogy ez a működés engem szolgáljon?
Aki szeretné még mélyebben megérteni ezt a szemléletet, annak érdemes meghallgatnia az ADHD Kalauz teljes epizódját, ahol Dr. Petke Zsolt pszichiáter részletesen, példákkal és gyakorlatias szemlélettel bontja ki az ADHD valódi arcát.
🤝 A műsor együttműködő partnere az Orenda Pszichológiai Központ – ahol biztonságban kérdezhetsz.












Hozzászólások