top of page

A végrehajtó funkciók zavara ADHD-ban

Frissítve: 2024. nov. 3.

„Rossz”, „lusta”, „elkényeztetett” – így minősítik gyakran az ADHD-s gyerekeket. Azonban a tanulási nehézségek, a figyelem- és magatartászavar mögött komoly agyi eltérések állnak. A végrehajtó funkciók nem megfelelő működése olyan tüneteket eredményezhet, amelyeket könnyen a rossz nevelésnek vagy a gyerek léhaságának tulajdonítanak. 

A vállalat nagyfőnöke: a végrehajtó funkció


Képzelj el egy zsúfolt napi rutint: megszólal az ébresztőóra, jelezve egy újabb nap kezdetét. Elhallgattatod az órát, és azonnal tudatában vagy az előtted álló feladatok sokaságának. Fel kell öltöznöd, ebédet kell csomagolnod, időben be kell érned a munkahelyedre, elő kell adnod egy prezentációt a kollégák előtt, délután pedig időpontod van az autószervizbe műszaki ellenőrzésre. 


Miközben végigmész ezen a bonyolult feladatsoron, és zökkenőmentesen lépsz át egyik feladatról a másikra, a végrehajtó funkciónak nevezett kognitív képességek egy csoportját használod. (A végrehajtó funkciókról egy másik cikkben írtunk részletesen.) A végrehajtó funkciók teszik lehetővé, hogy mentális tervet hozz létre, szervezett maradj, emlékezz a fontos részletekre, és kezeld az érzelmeidet. Mindezt pedig az agyad irányítja.


Képzeld el úgy az agyat, mint egy nagyvállalatot: az alacsonyabb szintű feladatokat (például a beszéd, mozgás, járás, hallás) a vállalat munkásai látják el, míg a magasabb szintű feladatokat (például a mentális tervek, az önszabályozás vagy az érzelmek kezelése, vagyis mindaz, ami a végrehajtó funkciók felelőssége) a csoportvezetők, főnökök végzik. 


A végrehajtó funkciók és az ADHD


ADHD esetén a végrehajtó funkciók nem működnek megfelelően, így a zsúfolt napi rutint nem vagy csak részlegesen tudják végrehajtani. Ez nem azt jelenti, hogy ADHD-ban nincs meg a megfelelő képesség (a vállalkozás munkásai el tudnák végezni a feladatot), de nincs hatékony főnök, aki megfelelően ki tudná adni a feladatot a munkásoknak. Ha pedig nincs főnök, más szóval a végrehajtó funkciók nem jól működnek, akkor a világ kaotikussá és zavarossá válik. 


Hogy jobban megérthessünk, mit él át egy ADHD-s nap mint nap, vegyük sorra azokat a képességcsoportokat, amelyekért a végrehajtó funkciók felelnek.


  1. Aktiválás: rendszerezés, priorizálás és a feladatvégzés elindítása 

Egy ADHD-s pontosan tudja, milyen feladatokat kellene elvégeznie, és el is akarja végezni azokat, de valahogy mégsem sikerül hozzáfognia vagy befejeznie őket. Ezek gyakran rutinfeladatok (házi feladat elkészítése, mosás vagy számlák befizetése), de lehetnek fontos, kevésbé hétköznapi teendők is (szakdolgozat megírása, fizetésemelés vagy előléptetés kérése). Ilyenkor nem lustaságról vagy hanyagságról van szó, és gyakran még az olyan sokszor hangoztatott listázás sem segít. 


Az ADHD-sok ugyanis bármennyire intelligensek más dolgokban, gyakran nem tudják, mennyi feladatot képesek egy nap vagy akár egy hét alatt elvégezni.


Nem ritka, hogy 30 vagy még több feladatot zsúfolnak be egyetlen napra, amelyből néhány olyan időigényes, hogy senki sem tudná befejezni még egy hónap alatt sem. Ezen túlmenően nehézségeik vannak a feladatok priorizálásában is: nem tudják egyik feladatot a másik elé helyezni, vagy akár áttolni a következő napra, mindent azonnal és egyszerre szeretnének megcsinálni.

„Rossz”, „lusta”, „elkényeztetett” – így minősítik gyakran az ADHD-s gyerekeket. Azonban a tanulási nehézségek, a figyelem- és magatartászavar mögött komoly agyi eltérések állnak. A végrehajtó funkciók nem megfelelő működése olyan tüneteket eredményezhet, amelyeket könnyen a rossz nevelésnek vagy a gyerek léhaságának tulajdonítanak. 
https://unsplash.com/photos/woman-in-gray-long-sleeve-shirt-hugging-man-in-blue-long-sleeve-shirt-f2C59x5uvn8
  1. Összpontosítás: a figyelem fenntartása és váltása a feladatok között

Az egyik leggyakoribb panasz  ADHD-val élő személyekkel kapcsolatban, hogy nem képesek hosszan egy feladatra koncentrálni. Ez részben azért van, mert számukra meglehetősen nehéz csak egyetlen ingerre figyelni, legyen az egy hang a telefonból vagy egy nyomtatott szöveg. Emellett nagyon könnyen elterelődik a figyelmük. Míg mások ki tudják zárni a zavaró eseményeket, ők erre képtelenek, így folyamatosan sok inger éri őket.  


Ez nem csak gyerekeket érint, sok felnőtt is küzd ezzel. Ez problémákat okozhat a munkahelyen, vezetés közben és a társas kapcsolataikban is.

Az egyik leggyakoribb panasz  ADHD-val élő személyekkel kapcsolatban, hogy nem képesek hosszan egy feladatra koncentrálni. Ez részben azért van, mert számukra meglehetősen nehéz csak egyetlen ingerre figyelni, legyen az egy hang a telefonból vagy egy nyomtatott szöveg. Emellett nagyon könnyen elterelődik a figyelmük. Míg mások ki tudják zárni a zavaró eseményeket, ők erre képtelenek, így folyamatosan sok inger éri őket.  
https://unsplash.com/photos/back-view-at-young-african-american-kid-hiding-smartphone-in-book-and-cheating-in-class-j7Olmnd1KCM
  1. Erőfeszítés: éberség szabályozása, az erőfeszítések fenntartása és a feldolgozás sebessége

Sok ADHD-s panaszkodik arra, hogy gyakran álmos, fáradt, sőt alig tudja nyitva tartani a szemét, ha egy helyben kell ülnie vagy csendben kell maradnia. Ez az álmosság akkor is rájuk tör, ha olvasni próbálnak, főleg ha számukra érdektelen témáról van szó. Ugyanez előfordulhat esszéírás közben, előadás vagy munkahelyi megbeszélés során, sőt még hosszabb autópályán történő vezetés közben is, ahol nincs városi nyüzsgés, dugó vagy egyéb inger. 


Sok ADHD-s azért álmos nappal, mert nehezen alszik el éjszaka még akkor is, ha nagyon fáradt. Ez is az éberség szabályozásának zavarát mutatja. Emellett még idetartozik az információk és feladatok lassú feldolgozása is. Ez valószínűleg azért van, mert nehezebben koordinálják és egységesítik a megannyi képességet, amit az adott feladat megkövetel. 


Bár az ADHD-s személyeknek gyakran lassú a feldolgozási sebességük bizonyos feladatokhoz, például monoton munkákhoz, nagyobb igénybevételt jelentő feladatoknál ugyanakkor nehezen tudják magukat eléggé lelassítani ahhoz, hogy körültekintően és precízen végezzék a munkát. Vagyis sokszor egyszerre túl lassúak és túl gyorsak.
Bár az ADHD-s személyeknek gyakran lassú a feldolgozási sebességük bizonyos feladatokhoz, például monoton munkákhoz, nagyobb igénybevételt jelentő feladatoknál ugyanakkor nehezen tudják magukat eléggé lelassítani ahhoz, hogy körültekintően és precízen végezzék a munkát. Vagyis sokszor egyszerre túl lassúak és túl gyorsak.
https://unsplash.com/photos/a-man-holding-a-pair-of-glasses-up-to-his-face-NwIExsCqXdM
  1. Érzelem: a frusztrációk kezelése és az érzelmek szabályozása 

Bár nem diagnosztikai kritérium, egyre több kutatás szerint az ADHD-soknak nehézségeik vannak az érzelmek kezelésében. Alacsony a frusztrációs küszöbük, és nehezen szabályozzák az érzelmeik megélését és kifejezését. Érintettek arról számolnak be, hogy aránytalanul nagy érzelmi töltettel reagálnak a frusztrációkra. 


Az érzelmek hirtelen elárasztják őket, minden mást kiszorítva az elméjükből. Ez olyan elsöprő intenzitással tör rájuk, hogy minden más gondolatot és érzést eltöröl. Emiatt  gyakran olyat tesznek vagy mondanak, amivel megbánthatnak, megsérthetnek másokat. 


Számos ADHD-s „túlérzékeny”-nek jellemzi magát, aki még a legkisebb kritikára is  nagy intenzitással reagál. Mások viszont arról számolnak be, hogy az olyan érzések megváltoztatásában vannak nehézségeik, mint a szomorúság, az elkedvtelenedés vagy a depresszió.
Számos ADHD-s „túlérzékeny”-nek jellemzi magát, aki még a legkisebb kritikára is  nagy intenzitással reagál. Mások viszont arról számolnak be, hogy az olyan érzések megváltoztatásában vannak nehézségeik, mint a szomorúság, az elkedvtelenedés vagy a depresszió.
https://unsplash.com/photos/man-in-black-crew-neck-t-shirt-8dvyPDYa35Q
  1. Memória: a munkamemória kiaknázása és a felidézés sikeressége

Annak ellenére, hogy ADHD-ban jól működik a hosszú távú memória, a munkamemória az egyik központi probléma. A munkamemóriának számos funkciója van, de talán a legfontosabb, hogy aktívan tartson egy bizonyos információt, amíg egy másik információval dolgozik. 

Egy ADHD-s páciens ezt úgy fogalmazta meg, hogy az ő agyából egyszerűen hiányzik ez a „megtartás” gomb. Pedig ez elengedhetetlen a feladatok elvégzéséhez, történetek megértéséhez (mindig tudni kell, miről szólt eddig a történet és kapcsolni ahhoz, ami éppen most történik), kölcsönös, gördülékeny beszélgetéshez vagy fejben számoláshoz is. 


  1. Cselekvés: monitorozás és önszabályozási műveletek

Az ADHD gyakran hiperaktivitás és impulzivitás tüneteiben mutatkozik meg (hiperaktív típus). Ebben az esetben a személy gyakran meggondolatlanul cselekszik, nyugtalan, és nagyon nehezen tudja lelassítani magát vagy kontrollálni a cselekedeteit. Nemcsak arról van szó, hogy folyamatosan menniük kell és csinálniuk kell valamit, hanem hogy képtelenek megállj parancsolni maguknak. 


A mindennapi élethez elengedhetetlen az a képesség, hogy cselekedjünk, de ugyanilyen fontos, hogy le tudjunk gátolni egy cselekevést, ha arra van szükség. Például amikor figyeljük (monitorozzuk) a forgalmat egy utcán, meg kell tudnunk határozni, hogy mikor biztonságos átkelni a zebrán, és csak akkor megtenni azt.


Társas helyzeteink is tele vannak olyan pillanatokkal, amelyek a helyzet monitorozását kívánják. Mikor lehet elmondani egy viccet, panaszkodni egy igazságtalanság miatt, konfrontálódni a főnökkel, egy kollégával vagy egy baráttal? Egy ADHD-s személynek ez mind kihívást jelent, mert sokkal nehezebben monitorozzák az őket körülvevő szituációkat.


A cikket lektorálta: dr. Oláh Szabina


Hivatkozások:

Selikowitz, M. (2010). ADHD a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes. Geobook Hungary KiadóBrown, T. E. (2008). Executive Functions – Describing Six Aspects of a Complex Syndrome.


A honlapon megjelenő információk módosulhatnak. Valamennyi honlapon található információ kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A honlapon található információ nem helyettesíti a szakszerű orvosi tanácsadást, diagnózist vagy kezelést. A honlap és a tartalom használata, a honlapunkon közölt bármely információra való hagyatkozás kizárólag saját felelősségére történik.

Comments


Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Nem küldünk hetente 3 levelet, azt mi sem szeretjük. Viszont érdemes feliratkozni, ha nem szeretnél lemaradni a blogbejegyzésekről, webinárokról!

Célunk, hogy egy helyen összegyűjtsük és megosszuk az ADHD-vel kapcsolatos legfrissebb és legfontosabb információkat, hogy segítsünk megérteni és kezelni ezt a sokrétű, kihívást jelentő állapotot.

 

A videók, kurzusok és letölthető anyagok segítenek jobban megismerni az ADHD-t, megérteni annak tüneteit és hatásait, valamint megtanulni hatékony kezelési módszereket.

​​

Reméljük, hogy ez a tudásbázis segítségedre lesz az ADHD megértése és kezelése felé vezető úton!

Legújabb bejegyzések

Kövess minket Facebookon is!

ADHDTERAPIA - VLOGO - Feher.png
ADHDTERAPIA - VLOGO - Feher.png
bottom of page