Az ADHD három típusa és azok jellemzői
- Jesztrebszki Regina
- 2024. okt. 18.
- 6 perc olvasás
Frissítve: 2024. nov. 15.
Az ADHD-nak három típusa különíthető el: a túlnyomórészt hiperaktív/impulzív típus, a túlnyomórészt figyelemhiányos típus és a kombinált megjelenési forma. Mindhárom típust különböző, a DSM-V* által is összeírt viselkedési tünetek jellemzik, amelyek alapján diagnosztizálható az ADHD.
Az ADHD három típusa
Hiperaktív/impulzív (túlnyomórészt hiperaktív, impulzív megjelenési forma)
Figyelemhiányos (túlnyomórészt figyelemhiányos megjelenési forma)
Kombinált (kombinált megjelenési forma)
Korábban a hiperaktivitás és impulzivitás tüneteit kapcsolták az ADHD megnevezéshez, míg a figyelemhiányhoz kapcsolódó tüneteket, mint például az időgazdálkodási problémák vagy a figyelem és koncentrációs zavarokat, ADD-ként diagnosztizálták. Ma ezt az állapotot egyszerűen ADHD-ként nevezik, a DSM-V-höz igazodva. Ezen belül különíthető el a három típus.

Mit jelentenek az ADHD egyes típusai?
Hiperaktív és impulzív ADHD
Az erre a típusra jellemző tünetek közé tartozik a folyamatos mozgásra való igény és a fészkelődés. A hiperaktív ADHD-val diagnosztizált egyén gyakran izeg-mozog, babrál a kezével, és nehezen tud hosszabb ideig ülve maradni. Gyerekeknél gyakran úgy tűnhet, mintha egy motor pörgetné őket megállás nélkül. Kortól függetlenül jellemző lehet a folyamatos beszéd, mások félbeszakítása, órán, válaszok bekiabálása és az önkontrollal való nehézségek. Ez a típusú ADHD főként gyerekek és férfiak között diagnosztizált.

Figyelemhiányos ADHD
A figyelemhiányos ADHD-val diagnosztizált egyének gyakran vétenek gondatlan hibákat a figyelem megtartásának, az utasítások betartásának és a különböző mindennapi feladatok megszervezésének nehézsége miatt. Gyenge munkamemóriával rendelkeznek, gyakran elhagyják dolgaikat és figyelmük könnyen elvonható külső inger hatására. Mindemellett feledékenyek is. Ez a típusú ADHD leggyakrabban felnőttek és lányok körében diagnosztizált és korábban ADD-ként volt ismert.

Kombinált típusú ADHD
Az ezzel a típussal rendelkező emberek figyelemhiányos és hiperaktivitás-impulzivitásra jellemző tünetekkel is rendelkeznek. A diagnózishoz az irányelvek szerinti tünetszám megléte indokolt.
Hogyan diagnosztizálják az ADHD három fajtáját?
Az orvosok a DSM-V szerinti tünetek segítségével diagnosztizálják az ADHD-t. A DSM-5 szerint vagy a figyelemhiány kilenc tünete közül hat (vagy több) tünet jelenléte vagy a hiperaktivitás/impulzivitás kilenc tünete közül hat jelenléte szükséges legalább hat hónapon keresztül olyan mértékben, ami nem felel meg a fejlődési szintnek, valamint közvetlen negatív hatással van a társas és iskolai/munkahelyi tevékenységekre, és a tünetek nem más rendellenesség megnyilvánulásából vagy a feladatok vagy instrukciók megértésének a hiányából fakadnak.
Idősebb serdülők és felnőttek (17 éves kor vagy afölött) esetében legalább öt tünet megléte szükséges a kilenc figyelemhiány vagy a kilenc hiperaktivitás/impulzivitás tünetből a diagnózis felállításához. Továbbá a diagnózis felállításához szükséges kritérium a DSM-5 szerint, hogy számos figyelemhiányos vagy hiperaktív-impulzív tünetnek már 12 éves kor előtt jelen kell lennie, valamint számos figyelemhiányos vagy hiperaktív-impulzív tünet az élet kettő vagy több területén (pl.otthon, iskolában vagy munkahelyen; barátokkal vagy rokonokkal; más tevékenységekben) jelen van és egyértelmű, hogy a tünetek befolyásolják vagy rontják a társas, iskolai vagy foglalkozásbeli működés minőségét.

Az alábbiakban felsoroljuk ezeket a tüneteket, a három típusra elkülönítve.
A figyelmetlenség vezető tünetei az egyénre vonatkozóan:
Gyakran nem figyel kellőképpen a részletekre vagy gondatlan hibákat vét az iskolai munka, munka vagy más tevékenységek során (pl. elnéz vagy nem vesz észre részleteket, pontatlanság a munka során).
Gyakran nehézséget jelent számára a figyelem megtartása feladatok vagy játék során (pl. nehézséget jelent a figyelem fenntartása előadásokon, beszélgetés, vagy hosszú szöveg olvasása közben).
Gyakran úgy tűnik másoknak, hogy nem figyel, amikor egyenesen hozzá beszélnek (pl. úgy tűnik, máshol jár az esze, akkor is, ha nincs semmilyen nyilvánvaló figyelemelterelő dolog).
Gyakran nem csinálja végig az instrukciókat, és nem fejezi be az iskolai feladatokat, házi munkát, vagy munkahelyi kötelességeit (pl. elkezdi a feladatokat, de hamar hanyatlik, és könnyen elterelődik a figyelme).
Gyakran nehézséget okoz számára, hogy megszervezze a feladatokat vagy tevékenységeket (pl.nehézséget okoz az egymást követő feladatok kezelése, valamint a dolgai rendben tartása; rendetlen, szervezetlen munka; rossz az időkezelése; nem tartja be a határidőket).
Kerüli, nem szereti vagy vonakodik részt venni tartós mentális erőfeszítést igénylő feladatokban (pl. iskolai vagy házi feladatok; idősebb serdülők vagy felnőttek esetében beszámolók elkészítése, nyomtatványok kitöltése, hosszú szövegek elolvasása).
Gyakran elveszíti a feladatokhoz vagy tevékenységekhez szükséges dolgokat (pl. taneszközök, ceruzák, könyvek, eszközök, pénztárca, kulcsok, papírok, szemüveg, mobiltelefon).
Gyakran könnyen elterelik a figyelmét külső ingerek (idősebb serdülők vagy felnőttek esetén akár a témához nem kapcsolódó gondolatok).
Gyakran feledékeny a napi tevékenységeiben (pl. házimunka, megbízások teljesítése; idősebb serdülők és felnőttek esetében telefonok visszahívása, számlák kifizetése, megbeszélt időpontok betartása).
A hiperaktivitás és impulzivitás vezető tünetei az egyénre vonatkozóan:
Hiperaktivitás:
Gyakran keze-lába fel-alá jár, vagy ütöget a kezével/dobol a lábával, vagy fészkelődik a helyén.
Gyakran elhagyja a helyét olyan helyzetekben, amikor egy helyben kellene ülnie (pl. felkel a helyéről az osztályban, az irodában vagy más munkahelyen, vagy más olyan helyzetben, ahol ülve kellene maradnia).
Gyakran szaladgál vagy mindenre felmászik olyan helyzetekben, ahol ez nem megfelelő. (Megjegyzés: serdülőknél és felnőtteknél ez korlátozódhat arra, hogy nyugtalanul érzi magát).
Gyakran képtelen csendben játszani vagy csendben lenni a szabadidős tevékenységek közben.
Gyakran „mehetnékje van”, vagy olyan, „mint akit felhúztak” (pl. képtelen, vagy nehézséget okoz számára nyugton ülni hosszabb ideig, pl. étteremben, megbeszéléseken; mások úgy láthatják, mint aki nyugtalan, vagy akivel nehéz lépést tartani).
Gyakran túl sokat beszél.
Impulzivitás:
Gyakran kimondja a választ, mielőtt a kérdés befejeződött volna (pl. befejezi mások mondatát, nem várja ki a sorát a beszélgetésekben).
Nehezére esik várakozni (pl. amikor sorban áll).
Gyakran félbeszakít másokat vagy tolakodóan viselkedik (pl. félbeszakítja mások beszélgetését, játékát, vagy tevékenységét; használja mások dolgait anélkül, hogy engedélyt kérne vagy kapna rá; serdülők vagy felnőttek esetében betolakszik abba, amit mások csinálnak, vagy átveszi az irányítást mások tevékenysége felett).
Hogyan néznek ki ezek a tünetek a mindennapokban?
Hiperaktív és impulzív ADHD
A hiperaktív ADHD a sztereotípia, amely a legtöbb ember fejében él az ADHD-ról: egy folytonosan rohangáló kisfiú, aki félbeszakítja a felnőtteket a beszélgetés közepén.
Mindennapi tünetei:
Izgatottak
Az ADHD-s kisgyerekek gyakran izegnek-mozognak, fészkelődnek ültükben, vagy babrálnak a kezükkel. Gyakran érzik, hogy fel kell venniük mindent, ami a kezük ügyébe kerül, hogy játsszanak vele. Egy felnőtt gyakran hintázhat a székén, vagy babrálhat az előtte lévő papírokkal. Egyhelyben maradást nehezen tűrik hiszen egyik tevékenység után azonnal egy másikba kezdenének.
Nyugtalanok
Még ha ülniük is kellene, a hiperaktív ADHD-s gyerekek és felnőttek gyakran fel-fel kelnek és járkálni kezdenek. Gyerekként előfordulhat, hogy feláll az óra közepén az asztaltól, felnőttként elhagyhat egy megbeszélést, mielőtt annak vége lenne vagy indokot keres, hogy felállhasson. A gyerekek továbbá hajlamosak fel-alá rohangálni, bútorokra, fára mászni és ugrándozni, akárcsak Tigris a Micimackó című meséből. Kamaszoknál és felnőtteknél ez a nyugtalanság érzet többnyire egy belső érzet, mintsem egy fizikailag is megtestesülő cselekedet.
Hangosak és beszédesek
Egy hiperaktív ADHD-s személyt gyakran kaphatunk dudorászáson vagy énekelgetésen, vagy akár magában beszélés közben. Hajlamosak olyan sokat beszélni, hogy környezetük megunja és gyakran hangosak is.
Impulzív cselekedetek jellemzik
Hiperaktív gyerekek órán előbb kimondják a válaszokat, mielőtt felszólítanák őket, vagy akár befejezik mások mondatát helyettük.
Nehezen várják ki a sorukat
Egy hiperaktív ADHD-s egyénnek nehéz végigállnia egy hosszú sort, kivárni, míg ő kerül felszólításra, vagy épp kivárni a saját körüket egy játékban.
Félbeszakítanak másokat
Hiperaktív gyerekek és felnőttek gyakran félbeszakítanak másokat a mondandójuk közepén, valamint hajlamosak túlkiabálni másokat és olyan beszédhelyzetekbe belevonni magukat, amelyekbe előtte nem tartoztak. Gyerekek szintén hajlamosak mások játékaival játszani anélkül, hogy erre engedélyt kaptak volna.
Figyelemhiányos ADHD
A valóságban az ADHD-s páciensek egy kis részére jellemző a sztereotipikus, hiperaktív viselkedés. A figyelemhiányos ADHD sokkal kevésbé szembetűnő. Ezek a tanulók (többnyire lányok) gyakran álmodoznak, időérzékük gyenge. Mivel ez a típus sokkal kevésbé szembeötlő a szülőknek és tanároknak, így a vizsgálatra is sokszor csak felnőtt korban jutnak el.
Mindennapi tünetei:
Gondatlan hibákat követnek el
Egy figyelemhiányos tanulóra jellemző lehet, hogy gyorsan tölt ki egy tesztet, de kihagy kérdéseket, vagy rosszul értelmezi azokat. Felnőtteknél ugyanez megjelenhet egy munkahelyi email vagy fontos dokumentum figyelmetlen átfutásakor. Részletekben elvesznek emiatt nem készülnek el időben egy feladattal.
Rövidtávú a figyelmük
A figyelmük nem terjed ki mindenre, aminek félbehagyott és félkész munka az eredménye. Nehezen ülnek végig egy előadást vagy megbeszélést.
Nem emlékszik megbeszélt tartalmakra
Gyakori, hogy a gyerekek jegyzetelés helyett firkálgatni kezdenek a füzetükben. Felnőttek esetében nehéz a nevek megjegyzése és hajlamosak a beszélgetés közben saját gondolataikba merülnek, így később nem emlékeznek annak tartalmára.
Nem fejezik be amit elkezdtek
Az ADHD-s egyének gyakran belekezdenek dolgokba, de legtöbbször félbehagyják azokat. Szeretnek megtervezni és elkezdeni egy új projektet, de a tervezés-szervezés hiányosság miatt a megvalósításig nem jutnak el.
Szétszórtak
A figyelemhiányos egyének hajlamosak elhagyni tárgyaikat, pánikszerűen keresni otthon eszközöket. . Sokszor beszámolhatnak arról, hogy „elvesztették” dolgaikat, amik végül egy teljesen véletlenszerű helyen tűnnek fel – például a szemüvegük a hűtőben.
Figyelmük könnyen elvonható
Nappali álmodozás, firkálgatás, különböző mindennapi tárgyak vizsgálgatása komoly helyzetekben – ezek mind figyelemhiányos tünetek, amelyek megjelenhetnek gyerekeknél és felnőtteknél egyaránt.
Feledékenyek
Gyakran elfelejtik fontos vagy előre megbeszélt időpontjaikat, befizetni a számlákat időben, vagy elfelejtenek válaszolni valakinek. Gyakran tűnhetnek udvariatlannak pedig valójában nem szándékosan cselekszenek így.
Terápiás kezelés
A leggyakoribb terápiás forma az ADHD-sok számára a kognitív viselkedésterápia, amely segíthet a páciens érzelemszabályozásán különböző stratégiák kiépítése mentén, valamint a negatív szokások pozitívvá alakításában is. Ezen kívül lehetőség van különböző támogató csoportokhoz csatlakozni, ahol hasonló problémával küzdő emberekkel lehet közösen fejlődni.
Ha a felsorolt tünetek alapján magadra ismersz, feltétlenül keress fel egy szakembert, hogy megbizonyosodj a diagnózisról és elkezdhesd a megfelelő kezelést.
* A DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition) egy kézikönyv, amelyet az Amerikai Pszichiátriai Társaság állított össze. Ezt az orvosok, pszichológusok és más mentálhigiénés szakemberek használják világszerte a mentális zavarok diagnosztizálásához. A DSM-5 összegyűjti és rendszerezi a mentális zavarokat, leírva a tüneteket és a diagnosztikai kritériumokat.
Forrás:
A honlapon megjelenő információk módosulhatnak. Valamennyi honlapon található információ kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A honlapon található információ nem helyettesíti a szakszerű orvosi tanácsadást, diagnózist vagy kezelést. A honlap és a tartalom használata, a honlapunkon közölt bármely információra való hagyatkozás kizárólag saját felelősségére történik.
Commenti