ADHD lányoknál: tünetek és felismerés
- ADHD Terápia
- 2024. okt. 18.
- 4 perc olvasás
Frissítve: 2024. nov. 3.
Ha az ADHD-ról hallunk, gyakran egy hangos, izgága kisfiú képe ugrik be, azonban az ADHD a lányoknál másként jelentkezhet, és sok esetben nehezebb felismerni. A lányok esetében a tünetek sokszor észrevétlenek maradnak, mivel eltérnek a sztereotipikus képtől.
„Csak cserfes” vagy “okos csak lusta...” – ugye ismerősen hangzik?
Az ADHD a lányoknál például álmodozásban, gyakran túlzott beszédben, alacsony önértékelésben, állandó aggodalmaskodásban, perfekcionizmusban, kíváncsiskodásban nyilvánul meg. Ezeket a tüneteket a környezet ritkán társítja az ADHD-val, ami jelentős aluldiagnosztizálást eredményez. Ennek következtében sok ADHD-s lány megfelelő támogatás nélkül próbál megfelelni az elvárásoknak, és gyakran érzik úgy, hogy kétszer annyit kell dolgozniuk, mint kortársaiknak. Ez a nyomás nagy hatással van kibontakozó személyiségükre és önértékelésükre.
ADHD-s lányok és fiúk
Az ADHD nemenként eltérő formában jelentkezhet. Ez nagyban megnehezíti a szakemberek munkáját is a diagnosztizálás során, és könnyen megtévesztheti a gyermekek szüleit és tanárait is. Az ADHD-s gyerekek közül a fiúk nagyobb valószínűséggel mutatnak viselkedési problémákat, mint a lányok, míg a lányok gyakrabban cserfesek, álmodozóak vagy nagyobb korban hangulatzavarral küzdenek.

A lányok inkább az ADHD figyelmzavaros jegyeit mutatják. Ennek az altípusnak a tünetei közé tartozik többek között:
átsiklik vagy kihagy részleteket
a feledékenység,
a figyelemelterelődés,
és a kijelölt tevékenységek befejezésének elmulasztása.
reggeli elindulás körülményessége
Ezek általában kevésbé zavaróak és nyilvánvalóak mint az ADHD hiperaktív/impulzív altípusának tünetejegyei. Egyszerűen fogalmazva, egy hiperaktív fiú, aki többször is az asztalára csapkod, hamarabb szemet szúr, mint egy figyelmetlen lány, aki a haját birizgálja, miközben az ablakon bámul ki. A lányok hiperaktivitása gyakran szertelen beszédükben jelentkezik, melyet akár a szakemberek sem észlelnek ADHD specifikus tünetként, „cserfesnek, locsi-fecsinek” titulálhatják.
Az ADHD-s lányoknál – különösen, ha az ADHD figyelemhiányos típusáról van szó, amelyet korábban ADD-nek neveztek – a legjellemzőbb tünetek a következők:
csendben álmodozik az órán
szorongás vagy szomorúság
látszólagos butaság (“oh csak lusta”)
félénk vagy figyelmetlen viselkedés
barátságok fenntartásának nehézségei
babrálás, piszkálás (pl. a köröm vagy a bőr, ruha piszkálása)
maximalizmus
Az ADHD-s lányok észrevétlenségének egyik oka, hogy tőlük nagyobb elvárás a jó teljesítmény az iskolában.
Emiatt a lányoknál általában nagyobb a megfelelni akarás, mint a fiúknál. Az első iskolai évek nem jelentenek akkora kihívást, mint a felsőbb osztályok, így egy nem diagnosztizált ADHD-s lány az általános iskolában jól teljesíthet, a problémák csak később jelentkeznek. Természetesnek vesszük, hogy a lányok jobban tanulnak mint a fiúk.
Ezért az ADHD-s lányok olyan stratégiákat dolgoznak ki, amelyek elfedik az ADHD-t, például a perfekcionizmus, ami hosszú távon szorongáshoz vezet. Egy ilyen kislány például órákat tölthet jegyzetek készítésével minden egyes fejezetről, amelyből vizsgázik, hogy biztosítsa a jó jegyet. De az is előfordulhat, hogy kényszeresen újra és újra ellenőrzi a hátizsákját, hogy biztosan mindent eltett-e.

Ezért a lányok sajátos megoldásokat dolgoznak ki, hogy megküzdjenek az elvárásokkal:
túlteljesitéssel próbálnak kompenzálni
perfekcionisták és olyan elvárásokat támasztanak magukkal szemben, amiket lehetetlen teljesíteni
mindenkinek meg akarnak felelni, és fontos nekik, hogy mindenki kedvelje őket
elkerülik azokat a helyzeteket, ahol visszautasítást élhetnek meg
erősebb érzelmi reakciókat élnek meg szociális helyzetekben.
Ezek a megoldások gyakran kudarchoz vezetnek, és végső soron alááshathatják az egyébként is sérülékeny önértékelésüket.
ADHD-s lányok és a neurotipikus lányok
Ezek a lányok gyakran küzdenek önértékelési problémákkal is. Például egy ADHD-val élő lánynak kétszer annyit kell dolgoznia egy ötös érdemjegy megszerzéséhez, mint másoknak, ami miatt végül – hiába szerzi meg az ötöst – nem tartja magát okosnak. Gyakran halogatják feladataikat az utolsó pillanatig, mert az időnyomás hozza meg a motivációt. Az utolsó pillanatban elkészült munka pozitív eredményét is könnyen kudarcként élhetik meg. Sajnos, az Ő esetükben (sokszor már felnőtt korban) gyakran diagnosztizálnak hangulati zavarokat vagy szorongást is.
A kutatások azt mutatják, hogy az ADHD-val élő lányokat gyakrabban utasíthatják el társaik, mint a fiúkat. Ennek egyik fő oka, hogy a lányok barátságai nagyobb kifinomultságot és több figyelmet igényelnek, mint a fiúk kapcsolatai. A lányok barátságai már fiatal korban is sokkal összetettebbek a szociális elvárások szempontjából. Az ADHD-s lányok impulzivitásuk, hiperaktivitásuk és feledékenységük miatt nehezebben tartják be a szociális szabályokat és kereteket, amelyek segítenék a kapcsolatok fenntartását és elmélyítését.
Nehézséget okozhat számukra, hogy ne vágjanak közbe beszélgetés közben, vagy hogy megjegyezzék a legjobb barátnőjük születésnapját. Ez a szociális esetlenség megnehezíti, hogy egy ADHD-val küzdő lány fenntartsa a kapcsolatait és jól érezze magát a társaságban. A lányok gyakran érzik úgy, hogy nem illenek be, és ez az érzés tovább súlyosbíthatja az önértékelési problémáikat és szorongásukat.

Támogatásuk
A lányok gyakran tapasztalják, hogy másképp működnek, mint társaik, és ezt személyes kudarcként élik meg. Emiatt jobban ki vannak téve a rejtett, másodlagos tüneteknek, mint például:
alacsony önértékelés
aggódás
szorongás
érzelmi hullámzás
perfekcionizmus
Az önbecsülésüket erősítheti, ha pontosan megértik, hogyan működik az ADHD-s agy. Ez segít nekik megérteni saját működésüket, és így képesek lesznek szétválasztani saját személyüket a viselkedésüktől. Támogatásuk érdekében fontos az érzelmi és gyakorlati segítségnyújtás, például célzott tanulási technikák és időbeosztási stratégiák tanítása. Ezen kívül, rendszeres pozitív megerősítés és a kis sikerek elismerése is hozzájárulhat az önbizalmuk növeléséhez.
Támogató környezet és terápia
Egy támogató családi és iskolai környezet kulcsfontosságú az ADHD-val élő lányok számára. A szülőknek és tanároknak fontos megérteniük az ADHD-val járó kihívásokat, és empatikusan kell viszonyulniuk a lányokhoz. A pozitív visszajelzések és az erősségeik kiemelése segíthetnek növelni az önbizalmukat. Ezenkívül hasznos lehet, ha a szülők és tanárok következetes, de rugalmas támogatást nyújtanak, és együtt dolgoznak a lányokkal egyéni céljaik elérésében.
A kognitív viselkedésterápia (CBT) hatékony módszer lehet az ADHD-s lányok számára, mivel segít nekik az érzelmeik és viselkedésük kezelésében. A CBT során a lányok megtanulják, hogyan azonosítsák és változtassák meg a negatív gondolatokat és viselkedési mintákat, ami hozzájárulhat az önbecsülésük növeléséhez és a szorongásuk csökkentéséhez. Továbbá, a relaxációs technikák és a stresszkezelési stratégiák elsajátítása szintén fontos része lehet a terápiának, amelyek segítenek a mindennapi stressz és feszültség kezelésében.
Az ADHD Megértése
Az ADHD működésének alapos megértése alapvető a lányok támogatásában. Amikor a lányok tisztában vannak azzal, hogyan működik az idegrendszerük és mi áll viselkedésük hátterében, könnyebben fogadják el önmagukat, és kevésbé érzik magukat hibásnak vagy rossznak. Ez a tudás lehetővé teszi számukra, hogy megkülönböztessék személyiségüket az ADHD tüneteitől, és hatékonyan kezeljék a kihívásokat.
Az érintett lányok támogatása és megértése nemcsak a tünetek kezelésében segít, hanem lehetővé teszi számukra, hogy kibontakoztassák egyedi képességeiket és sikeresen megküzdjenek a mindennapi élet nehézségeivel. Éppen ezért létfontosságú egy megfelelően kialakított, támogató környezet biztosítása.
Források:
Stephen P. Hinshaw, Straight Talk about ADHD in Girls: How to Help Your Daughter Thrive
Maureen Connolly, ADHD in Girls: The Symptoms That Are Ignored in Females
Ellen Kingsley, Maureen Connolly, Why ADHD in Girls Is Often Overlooked
A honlapon megjelenő információk módosulhatnak. Valamennyi honlapon található információ kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A honlapon található információ nem helyettesíti a szakszerű orvosi tanácsadást, diagnózist vagy kezelést. A honlap és a tartalom használata, a honlapunkon közölt bármely információra való hagyatkozás kizárólag saját felelősségére történik.
Comments