ADHD-s gyermek az osztályteremben
top of page

ADHD-s gyermek az osztályteremben

Frissítve: 2024. nov. 3.

Az ADHD-s gyermekek viselkedése igen változatos lehet, így annak helyes kezelése is egyénenként eltérő lehet. A viselkedésben különbségek vannak a lányok és a fiúk között.


Fontos figyelembe venni azt is, hogy az ADHD-hoz milyen egyéb nehézségek társulnak, amelyek befolyásolhatják a gyermekek iskolai teljesítményét, az osztálytermi légkört és a mentális jóllétüket is.

Az ADHD-s gyermekek viselkedése igen változatos lehet, így annak helyes kezelése is egyénenként eltérő lehet. A viselkedésben különbségek vannak a lányok és a fiúk között. Fontos figyelembe venni azt is, hogy az ADHD-hoz milyen egyéb nehézségek társulnak, amelyek befolyásolhatják a gyermekek iskolai teljesítményét, az osztálytermi légkört és a mentális jóllétüket is.
https://www.pexels.com/hu-hu/

Kihívások: figyelemzavar és hiperaktivitás az osztályban


Az ADHD-s viselkedés vezető tünetei a figyelemzavar és a hiperaktivitás/impulzivitás, illetve ezek kombinációja. Az ADHD-val együtt élő gyermekek problémái gyakran az óvodában és az iskolában kerülnek csak igazán előtérbe, ahol a végrehajtó funkciók működésének zavarai kritikussá válnak a mindennapi helyzetekben. A végrehajtó funkciók olyan képességeket takarnak, amik egymással összedolgozva a hatékony és sikeres feladatvégzéshez szükségesek.


A hat végrehajtó funkció a következő:

  • aktiválás

  • összpontosítás

  • erőfeszítés

  • érzelemszabályozás

  • munkamemória

  • cselekvés


A pedagógusok gyakran tapasztalhatják az osztályban a végrehajtó funkciók zavarából eredő problémákat. Az ADHD-s gyermekek gyakran szétszórtak, megzavarják az órát és a többi diákot, rendetlenek, feledékenyek, könnyen elterelődik a figyelmük, nehezen tartják a fókuszt, és nehézségeik vannak a feladatok megtervezésével és kivitelezésével. Ezek a kihívások terhet jelentenek a gyermeknek, a szülőknek és a pedagógusoknak is, ezért fontos a megfelelő hozzáállás és környezet kialakítása, amely mindenkinek az érdekét szolgálja.

A pedagógusok gyakran tapasztalhatják az osztályban a végrehajtó funkciók zavarából eredő problémákat. Az ADHD-s gyermekek gyakran szétszórtak, megzavarják az órát és a többi diákot, rendetlenek, feledékenyek, könnyen elterelődik a figyelmük, nehezen tartják a fókuszt, és nehézségeik vannak a feladatok megtervezésével és kivitelezésével. Ezek a kihívások terhet jelentenek a gyermeknek, a szülőknek és a pedagógusoknak is, ezért fontos a megfelelő hozzáállás és környezet kialakítása, amely mindenkinek az érdekét szolgálja.
https://www.pexels.com/hu-hu/

Az ADHD-s gyermekek általában negatívabb énképpel rendelkeznek, amit a gyengébb iskolai teljesítmény és a sikertelenebb társas kapcsolatok tovább súlyosbítanak.


A fiúk és lányok közötti különbségek


Fontos megérteni, hogy az ADHD eltérően jelentkezhet fiúk és lányok esetében. A lányoknál gyakrabban figyelhető meg a figyelemzavar, míg a fiúknál inkább a hiperaktivitás dominál. A hiperaktivitást korábban és könnyebben felismerik, ezért a fiúknál gyakrabban diagnosztizálják az ADHD-t. Ezzel szemben a lányoknál az ADHD gyanúja gyakran később merül fel, vagy akár észrevétlen is maradhat.


Az ADHD felismerését és megfelelő kezelését nehezíti, hogy gyakran nem önállóan, hanem más társuló állapotokkal együtt jelentkezik. A komorbid, vagyis társuló problémák közé tartozhatnak például a szorongásos és hangulatzavarok, a magatartászavarok, mint az oppozíciós zavar, a speciális tanulási zavarok, az autizmus spektrum zavar és az érzékszervi ingerek feldolgozásának zavara is.


Javaslatok pedagógusoknak és szülőknek


Az ADHD-s gyermekek számára kiemelten fontos, hogy támogatást kapjanak azokban a területekben, amelyek a mindennapi életben a legnagyobb kihívást jelentik.


Az ADHD-s gyermekeknek szükségük van:

  • sikerélményekre,

  • pozitív énképre,

  • megfelelő mértékű kihívásokra,

  • érzelmi biztonságra,

  • elfogadó környezetre.


Ezek figyelembevétele több okból is fontos.


Az ADHD-val élő gyermekek gyakran találkoznak a kudarc és sikertelenség érzésével, amelynek oka lehet a figyelemzavar és a kritikára való fokozott érzékenység. Ez gyenge önértékeléshez, szorongáshoz és a teljesítményhelyzetek elkerüléséhez vezethet.


Emellett az ADHD-sok számára nehéz a motiválatlansággal való megküzdés, ami gyakran akadályozza őket abban, hogy elkezdjenek vagy befejezzenek fontos feladatokat. Ezért a közvetlen környezet és az érzelmi támogatás nemcsak a jelen, hanem a jövő szempontjából is létfontosságú. Ugyanakkor más eszközök alkalmazása is szükséges ahhoz, hogy az ADHD-s gyermek megtanulja kompenzálni tüneteit és fejlődjön.


Ezek figyelembevétele több okból is fontos. Az ADHD-val élő gyermekek gyakran találkoznak a kudarc és sikertelenség érzésével, amelynek oka lehet a figyelemzavar és a kritikára való fokozott érzékenység. Ez gyenge önértékeléshez, szorongáshoz és a teljesítményhelyzetek elkerüléséhez vezethet. Emellett az ADHD-sok számára nehéz a motiválatlansággal való megküzdés, ami gyakran akadályozza őket abban, hogy elkezdjenek vagy befejezzenek fontos feladatokat. Ezért a közvetlen környezet és az érzelmi támogatás nemcsak a jelen, hanem a jövő szempontjából is létfontosságú. Ugyanakkor más eszközök alkalmazása is szükséges ahhoz, hogy az ADHD-s gyermek megtanulja kompenzálni tüneteit és fejlődjön.
https://www.pexels.com/hu-hu/


Lehetséges kezelési módok


Bár az ADHD tüneteinek kezelésére számos lehetőség létezik, az alábbiakban három fontos megközelítést mutatunk be, amelyek különösen előnyösek az óvodai és iskolai környezetben.


Kognitív viselkedésterápia (CBT)

A CBT segít a szakembereknek, szülőknek, de legfőképpen a gyermeknek abban, hogy kialakítsa és fenntartsa a megfelelő viselkedést. Ebben a módszerben központi szerepet kap az egyértelmű keretek felállítása, amelyek a gyermekkel szembeni elvárások rendszerezését jelentik. Az ADHD-val élők számára a következetes környezet és szabályok kialakítása elengedhetetlen, mivel ezek segítik a tervezés és a végrehajtás sikerességét.


Vizuális eszközök és vizualizálás

A vizuális ábrák használata rendkívül hasznos a gyermekek számára, mind az iskolában, mind otthon. Ezek az eszközök segítenek az időkeretek felállításában és azok betartásában is. Például időzítők használata, akár egy egyszerű konyhai időzítő, hatékonyan támogatja a feladatszervezést. Ezen kívül az érzelemszabályozásban is fontos szerepet játszanak a vizuális eszközök: az érzelmeket bemutató ábrák segítenek a gyermekeknek felismerni és megnevezni érzéseiket. Továbbá a biztonságos, kellemes helyzetek vizualizálása hozzájárulhat a nyugodtabb, pozitívabb érzelmi állapot eléréséhez.


Végrehajtó funkciók fejlesztése

Az ADHD-s gyermekek végrehajtó funkcióinak fejlesztésére több játékos tevékenység is alkalmas, hogy a gyermekek számára élvezetes legyen. A zenei feladatok, mozgásos játékok, történetmesélés mind hozzájárulnak a tervezési, döntéshozatali készségek, memória és gátló funkciók fejlesztéséhez. A memóriajátékok, kirakósok, kidobós és rendezési játékok mind segítenek a végrehajtó funkciók erősítésében.


Az ADHD-val élő gyermekekkel való hatékony foglalkozás kulcselemei a következők:        interaktivitás biztosítása,    vizuális emlékeztetők használata,    szabályok és rutinok kialakítása,    páros és csoportos feladatok bevonása,    rövid határidők kijelölése,    elfogadó, pozitív környezet fenntartása,    erősségek kiemelése,    jutalmazó rendszer alkalmazása.
https://www.pexels.com/hu-hu/

Összefoglalva


Az ADHD-val élő gyermekekkel való hatékony foglalkozás kulcselemei a következők:


  • interaktivitás biztosítása,

  • vizuális emlékeztetők használata,

  • szabályok és rutinok kialakítása,

  • páros és csoportos feladatok bevonása,

  • rövid határidők kijelölése,

  • elfogadó, pozitív környezet fenntartása,

  • erősségek kiemelése,

  • jutalmazó rendszer alkalmazása.


Emellett elengedhetetlen a szülők és pedagógusok szoros együttműködése a gyermek támogatása érdekében. Fontos, hogy mindkét fél bővítse ismereteit az ADHD-ról, így jobban megérthetik a gyermekek szükségleteit. Az ADHD kezelése mindig több személy együttműködését és többféle eszköz alkalmazását igényli, ahol az egyéni és környezeti tényezők figyelembevétele kulcsfontosságú.


Források:


- Bob Seay - 27 Classroom Accommodations That Target Common ADHD Challenges.

Additudemag, September 12, 2019.

- Bolinger, S. J., Mucherah, D. W., & Markelz, D. A. M. (2020). Teacher knowledge of

attention-deficit/hyperactivity disorder and classroom management. The Journal of

Special Education Apprenticeship, 9(1), 5.

- Brown, T. E. (2008). Executive Functions – Describing Six Aspects of a Complex

Syndrome.

y_Thomas_Brown.pdf

- Chris A. Zeigler Dendy - Teaching Strategies for Students with ADHD: Ideas toHelp

Every Child Shine. Additudemag, October 11, 2023.

- DeRuvo, S. L. (2009). Strategies for teaching adolescents with ADHD: Effective

classroom techniques across the content areas, grades 6-12. John Wiley & Sons.

- How to Teach Children with ADHD: Classroom Challenges and Solutions.

Additudemag

- Leslie Josel- Q: “How Can I Teach My Child to Smoothly Transition Activities?”.

Additudemag, March 2, 2022.

- ADHD Kis lépések, Nagy változások: Kézikönyv óvodáskorú gyermeket nevelő

szülőknek (2020). Raabe, https://raabe.hu/download/HU-Output2.pdf

- ADHD Kis lépések, Nagy változások: Kézikönyv óvodapedagógusoknak (2020).


A honlapon megjelenő információk módosulhatnak. Valamennyi honlapon található információ kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A honlapon található információ nem helyettesíti a szakszerű orvosi tanácsadást, diagnózist vagy kezelést. A honlap és a tartalom használata, a honlapunkon közölt bármely információra való hagyatkozás kizárólag saját felelősségére történik.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Nem küldünk hetente 3 levelet, azt mi sem szeretjük. Viszont érdemes feliratkozni, ha nem szeretnél lemaradni a blogbejegyzésekről, webinárokról!

Célunk, hogy egy helyen összegyűjtsük és megosszuk az ADHD-vel kapcsolatos legfrissebb és legfontosabb információkat, hogy segítsünk megérteni és kezelni ezt a sokrétű, kihívást jelentő állapotot.

 

A videók, kurzusok és letölthető anyagok segítenek jobban megismerni az ADHD-t, megérteni annak tüneteit és hatásait, valamint megtanulni hatékony kezelési módszereket.

​​

Reméljük, hogy ez a tudásbázis segítségedre lesz az ADHD megértése és kezelése felé vezető úton!

Legújabb bejegyzések

Kövess minket Facebookon is!

ADHDTERAPIA - VLOGO - Feher.png
ADHDTERAPIA - VLOGO - Feher.png
bottom of page