ADHD-s gyermek az osztályteremben
- Szobotka Vanda
- 2024. okt. 18.
- 4 perc olvasás
Frissítve: 2024. nov. 3.
Az ADHD-s gyermekek viselkedése igen változatos lehet, így annak helyes kezelése is egyénenként eltérő lehet. A viselkedésben különbségek vannak a lányok és a fiúk között.
Fontos figyelembe venni azt is, hogy az ADHD-hoz milyen egyéb nehézségek társulnak, amelyek befolyásolhatják a gyermekek iskolai teljesítményét, az osztálytermi légkört és a mentális jóllétüket is.

Kihívások: figyelemzavar és hiperaktivitás az osztályban
Az ADHD-s viselkedés vezető tünetei a figyelemzavar és a hiperaktivitás/impulzivitás, illetve ezek kombinációja. Az ADHD-val együtt élő gyermekek problémái gyakran az óvodában és az iskolában kerülnek csak igazán előtérbe, ahol a végrehajtó funkciók működésének zavarai kritikussá válnak a mindennapi helyzetekben. A végrehajtó funkciók olyan képességeket takarnak, amik egymással összedolgozva a hatékony és sikeres feladatvégzéshez szükségesek.
A hat végrehajtó funkció a következő:
aktiválás
összpontosítás
erőfeszítés
érzelemszabályozás
munkamemória
cselekvés
A pedagógusok gyakran tapasztalhatják az osztályban a végrehajtó funkciók zavarából eredő problémákat. Az ADHD-s gyermekek gyakran szétszórtak, megzavarják az órát és a többi diákot, rendetlenek, feledékenyek, könnyen elterelődik a figyelmük, nehezen tartják a fókuszt, és nehézségeik vannak a feladatok megtervezésével és kivitelezésével. Ezek a kihívások terhet jelentenek a gyermeknek, a szülőknek és a pedagógusoknak is, ezért fontos a megfelelő hozzáállás és környezet kialakítása, amely mindenkinek az érdekét szolgálja.

Az ADHD-s gyermekek általában negatívabb énképpel rendelkeznek, amit a gyengébb iskolai teljesítmény és a sikertelenebb társas kapcsolatok tovább súlyosbítanak.
A fiúk és lányok közötti különbségek
Fontos megérteni, hogy az ADHD eltérően jelentkezhet fiúk és lányok esetében. A lányoknál gyakrabban figyelhető meg a figyelemzavar, míg a fiúknál inkább a hiperaktivitás dominál. A hiperaktivitást korábban és könnyebben felismerik, ezért a fiúknál gyakrabban diagnosztizálják az ADHD-t. Ezzel szemben a lányoknál az ADHD gyanúja gyakran később merül fel, vagy akár észrevétlen is maradhat.
Az ADHD felismerését és megfelelő kezelését nehezíti, hogy gyakran nem önállóan, hanem más társuló állapotokkal együtt jelentkezik. A komorbid, vagyis társuló problémák közé tartozhatnak például a szorongásos és hangulatzavarok, a magatartászavarok, mint az oppozíciós zavar, a speciális tanulási zavarok, az autizmus spektrum zavar és az érzékszervi ingerek feldolgozásának zavara is.
Javaslatok pedagógusoknak és szülőknek
Az ADHD-s gyermekek számára kiemelten fontos, hogy támogatást kapjanak azokban a területekben, amelyek a mindennapi életben a legnagyobb kihívást jelentik.
Az ADHD-s gyermekeknek szükségük van:
sikerélményekre,
pozitív énképre,
megfelelő mértékű kihívásokra,
érzelmi biztonságra,
elfogadó környezetre.
Ezek figyelembevétele több okból is fontos.
Az ADHD-val élő gyermekek gyakran találkoznak a kudarc és sikertelenség érzésével, amelynek oka lehet a figyelemzavar és a kritikára való fokozott érzékenység. Ez gyenge önértékeléshez, szorongáshoz és a teljesítményhelyzetek elkerüléséhez vezethet.
Emellett az ADHD-sok számára nehéz a motiválatlansággal való megküzdés, ami gyakran akadályozza őket abban, hogy elkezdjenek vagy befejezzenek fontos feladatokat. Ezért a közvetlen környezet és az érzelmi támogatás nemcsak a jelen, hanem a jövő szempontjából is létfontosságú. Ugyanakkor más eszközök alkalmazása is szükséges ahhoz, hogy az ADHD-s gyermek megtanulja kompenzálni tüneteit és fejlődjön.

Lehetséges kezelési módok
Bár az ADHD tüneteinek kezelésére számos lehetőség létezik, az alábbiakban három fontos megközelítést mutatunk be, amelyek különösen előnyösek az óvodai és iskolai környezetben.
Kognitív viselkedésterápia (CBT)
A CBT segít a szakembereknek, szülőknek, de legfőképpen a gyermeknek abban, hogy kialakítsa és fenntartsa a megfelelő viselkedést. Ebben a módszerben központi szerepet kap az egyértelmű keretek felállítása, amelyek a gyermekkel szembeni elvárások rendszerezését jelentik. Az ADHD-val élők számára a következetes környezet és szabályok kialakítása elengedhetetlen, mivel ezek segítik a tervezés és a végrehajtás sikerességét.
Vizuális eszközök és vizualizálás
A vizuális ábrák használata rendkívül hasznos a gyermekek számára, mind az iskolában, mind otthon. Ezek az eszközök segítenek az időkeretek felállításában és azok betartásában is. Például időzítők használata, akár egy egyszerű konyhai időzítő, hatékonyan támogatja a feladatszervezést. Ezen kívül az érzelemszabályozásban is fontos szerepet játszanak a vizuális eszközök: az érzelmeket bemutató ábrák segítenek a gyermekeknek felismerni és megnevezni érzéseiket. Továbbá a biztonságos, kellemes helyzetek vizualizálása hozzájárulhat a nyugodtabb, pozitívabb érzelmi állapot eléréséhez.
Végrehajtó funkciók fejlesztése
Az ADHD-s gyermekek végrehajtó funkcióinak fejlesztésére több játékos tevékenység is alkalmas, hogy a gyermekek számára élvezetes legyen. A zenei feladatok, mozgásos játékok, történetmesélés mind hozzájárulnak a tervezési, döntéshozatali készségek, memória és gátló funkciók fejlesztéséhez. A memóriajátékok, kirakósok, kidobós és rendezési játékok mind segítenek a végrehajtó funkciók erősítésében.

Összefoglalva
Az ADHD-val élő gyermekekkel való hatékony foglalkozás kulcselemei a következők:
interaktivitás biztosítása,
vizuális emlékeztetők használata,
szabályok és rutinok kialakítása,
páros és csoportos feladatok bevonása,
rövid határidők kijelölése,
elfogadó, pozitív környezet fenntartása,
erősségek kiemelése,
jutalmazó rendszer alkalmazása.
Emellett elengedhetetlen a szülők és pedagógusok szoros együttműködése a gyermek támogatása érdekében. Fontos, hogy mindkét fél bővítse ismereteit az ADHD-ról, így jobban megérthetik a gyermekek szükségleteit. Az ADHD kezelése mindig több személy együttműködését és többféle eszköz alkalmazását igényli, ahol az egyéni és környezeti tényezők figyelembevétele kulcsfontosságú.
Források:
- Bob Seay - 27 Classroom Accommodations That Target Common ADHD Challenges.
Additudemag, September 12, 2019.
- Bolinger, S. J., Mucherah, D. W., & Markelz, D. A. M. (2020). Teacher knowledge of
attention-deficit/hyperactivity disorder and classroom management. The Journal of
Special Education Apprenticeship, 9(1), 5.
- Brown, T. E. (2008). Executive Functions – Describing Six Aspects of a Complex
Syndrome.
y_Thomas_Brown.pdf
- Chris A. Zeigler Dendy - Teaching Strategies for Students with ADHD: Ideas toHelp
Every Child Shine. Additudemag, October 11, 2023.
- DeRuvo, S. L. (2009). Strategies for teaching adolescents with ADHD: Effective
classroom techniques across the content areas, grades 6-12. John Wiley & Sons.
- How to Teach Children with ADHD: Classroom Challenges and Solutions.
Additudemag
- Leslie Josel- Q: “How Can I Teach My Child to Smoothly Transition Activities?”.
Additudemag, March 2, 2022.
- ADHD Kis lépések, Nagy változások: Kézikönyv óvodáskorú gyermeket nevelő
szülőknek (2020). Raabe, https://raabe.hu/download/HU-Output2.pdf
- ADHD Kis lépések, Nagy változások: Kézikönyv óvodapedagógusoknak (2020).
A honlapon megjelenő információk módosulhatnak. Valamennyi honlapon található információ kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A honlapon található információ nem helyettesíti a szakszerű orvosi tanácsadást, diagnózist vagy kezelést. A honlap és a tartalom használata, a honlapunkon közölt bármely információra való hagyatkozás kizárólag saját felelősségére történik.