ADHD és a környezet
- Németh Kinga
- 2024. okt. 18.
- 4 perc olvasás
Frissítve: 2024. nov. 3.
Minden gyermek fejlődésére hatással van a családi és intézményi környezet, ahol mindennapjait tölti. Az ADHD-val élő gyermekek esetében azonban még nagyobb szükség van egy gondoskodó és támogató környezetre, hogy kibontakoztathassák képességeiket és megtapasztalhassák a sikerélményt. Az ADHD diagnózisa mögött genetikai eredetű, eltérő idegrendszeri működés húzódik meg, amely különleges figyelmet és megértést igényel a környezet részéről.
Biztonságos érzelmi környezet
ADHD-s gyermeket nevelni kimerítő. Lépést tartani a gyermek állandó bohóckodásaival, energiájával, szervezetlenségével és esetenként agressziójával sokszor vezet a szülők túlingerléséhez. Ilyenkor sokkal nehezebb nem bosszankodni, kiabálni vagy túlkontrollálni. A mindennapok kihívásaiban gyakran a legnagyobb igyekezetünk ellenére sem tudunk olyan szülők lenni, amilyenek szeretnénk.

Milyen eszközök segíthetnek?
Pozitív gondolkodás és újrakeretezés
Az egyik leghatékonyabb stratégia a negatív gondolatok átfogalmazása és a pozitív megerősítések használata. Ha gyermekünk viselkedése nehézséget okoz, próbáljunk megállni egy pillanatra, és új szemszögből nézni rá. Egy egyszerű, rövid megerősítő mondat, mint például: „Ő egy jó gyerek, aki most épp nehézségekkel küzd”, segíthet a helyzet átlátásában és a stressz csökkentésében. Fontos, hogy összpontosítsunk gyermekünk erősségeire és tehetségére, hiszen ezek a tulajdonságok később értékesek lehetnek a munka világában.
Példák az újrakeretezésre:
– Főnökösködés: Ez a viselkedés potenciális vezetői készségekre utalhat. Az ilyen gyermekek később kiváló vezetőkké válhatnak, akik képesek másokat irányítani és motiválni.
– Hiperaktivitás: A magas energiaszint és szenvedély, amely jelenleg hiperaktivitásként jelentkezik, felnőttkorban nagy elkötelezettséget és lendületet hozhat a munkahelyi projektekben.
– Erős akarat: A makacsság és a kitartás pozitív tulajdonságokként jelenhetnek meg, melyek segítenek a gyermeknek a későbbi karrierjében is helytállni és céljait elérni.
Strukturált környezet és rutin
A strukturált környezet és a napi rutin kialakítása szintén elengedhetetlen. Az ADHD-s személyek számára a kiszámíthatóság és a rendszeresség nyugalmat és biztonságot nyújt. Fontos, hogy legyenek jól meghatározott napirendi pontok, amelyek segítenek a feladatok rendszerezésében és az idő menedzselésében.
Technológiai segédeszközök
A modern technológiai eszközök, mint például a naptáralkalmazások, emlékeztetők és időzítők, szintén nagy segítséget nyújthatnak az ADHD-soknak. Ezek az eszközök támogatják a hatékony időbeosztást, emlékeztetnek a fontos teendőkre és segítenek a fókusz megtartásában.
Különítsük el gyermekünket az ADHD-tól!
Az ADHD nem a gyermek jellemhibája, hanem egy neurodevelopmentális fejlődési zavar amely különböző viselkedési tünetekben nyilvánul meg. Fontos, hogy ezt mindig szem előtt tartsuk, és ne azonosítsuk a gyermeket a viselkedésével. A narratív pszichológia módszereivel segíthetünk, ha a gyermek bevonásával nevet adunk a hiperaktivitásának, figyelemzavarának és impulzivitásának. Ez a név ne legyen negatív vagy gúnyos, hanem inkább játékos és könnyen elfogadható.
Például, amikor gyermekünk impulzív viselkedése megjelenik, mondhatjuk:
„Ó, nézd! Aladár van itt újra!”
Ez a megközelítés segít a gyermeknek, hogy ne érezze szégyennek az olyan viselkedést, amit nem tud teljes mértékben kontrollálni. Fontos, hogy amikor csak lehet, adjunk pozitív visszajelzést és dicsérjük meg az erőfeszítéseit. Ezzel erősíthetjük önbizalmát és ösztönözhetjük a pozitív viselkedésre.
A narratív pszichológia eszközei mellett fontos, hogy következetesek legyünk a dicséretek és visszajelzések terén. Az ADHD-s gyermekeknek különösen szükségük van a biztonságos, támogató környezetre, ahol érezhetik, hogy értékelik és elfogadják őket. Amikor a gyermek pozitív visszajelzést kap erőfeszítéseiért, nagyobb valószínűséggel fogja magát motiváltnak érezni a kívánt viselkedés folytatására. Ezzel a szemlélettel nemcsak a gyermek viselkedése javulhat, hanem önértékelése és érzelmi jóléte is.

A kis eredmények elismerése is jelentős mértékben hozzájárulhatnak az önbizalmuk növeléséhez. Például:
„Látom, milyen sokáig olvastad azt a könyvet, és nem adtad fel, még akkor sem, amikor nehéz szavakba ütköztél.
„Büszke vagyok Rád.”
Az ADHD-s gyerekek gyakran küzdenek önértékelési problémákkal. Ezért különösen fontos, hogy amikor hibáznak, érzelmi támogatást nyújtsunk nekik. Egy ölelés és néhány kedves szó sokat segíthet:
„Látom, mi történt. Ilyenkor is szeretlek.”
Később lesz idő részletesen megbeszélni, mi ment félre, és hogyan lehetne legközelebb jobban csinálni. A legfontosabb, hogy gyermekünk érezze, szeretjük és támogatjuk őt minden helyzetben, és hogy az ADHD nem határozza meg az ő értékét és személyiségét.
Az ADHD-s gyermek fizikai környezetének kialakítása
A megfelelően kialakított környezet segíthet csökkenteni a zavaró tényezőket és növelni a koncentrációt, ezáltal támogatva a gyermek fejlődését és jólétét. Íme néhány javaslat a fizikai környezet optimális kialakításához:
1. Rendszerezett és rendezett tér:
Az ADHD-val élő gyermekek számára különösen fontos a rendszerezett és tiszta környezet. Használjunk tárolókat, polcokat és dobozokat, hogy minden tárgy könnyen megtalálható és elérhető legyen. A rend fenntartása segít csökkenteni a zavaró tényezőket és a stresszt.
2. Különálló tanulási és pihenési zónák:
Alakítsunk ki külön területeket a tanulásra és a pihenésre. A tanulósarok legyen csendes és zavaró tényezőktől mentes, míg a pihenősarok lehet kényelmes és nyugodt, ahol a gyermek kikapcsolódhat és feltöltődhet.
3. Minimális zavaró tényezők:
Távolítsuk el a felesleges zajokat és vizuális ingereket a gyermek környezetéből. Használjunk fülhallgatót vagy zajcsökkentő eszközöket, ha szükséges, és minimalizáljuk a falakon lévő posztereket vagy képeket, amelyek elvonhatják a figyelmet.
4. Jól megvilágított és szellőztetett helyiség:
Biztosítsuk, hogy a gyermek környezete jól megvilágított legyen, mivel a megfelelő fény segíti a koncentrációt és a tanulást. Ezen kívül a friss levegő és a rendszeres szellőztetés is hozzájárulhat a jobb közérzethez.
5. Időmérők és vizuális segédeszközök:
Használjunk időmérőket és vizuális segédeszközöket a napi rutinok és feladatok követésére. Az időmérők segíthetnek a gyermeknek jobban beosztani az idejét, míg a vizuális segédeszközök, például táblák vagy naptárak, segítenek emlékeztetni a teendőkre és a napi feladatokra.

Ki a természetbe!
Az ADHD-val élő gyermekek gyakrabban igénylik a mozgást és a fizikai aktivitást. Alakítsunk ki olyan területeket, ahol a gyermek biztonságosan mozoghat és levezetheti a fölösleges energiát. Egy trambulin, egy hintaszék vagy egy mászófal jó megoldás lehet. Mindezek mellett érdemes minél többet kirándulni, a természetben sétálni, hiszen a zöld környezetben való mozgás jótékony hatással van az ADHD-s tünetekre.
Rutinok és struktúra:
Az ADHD-s gyermekek számára a kiszámíthatóság és a struktúra különösen fontos. Alakítsunk ki és tartsunk fenn napi rutinokat, amelyek segítenek a gyermeknek előre látni és megérteni a nap eseményeit. Ez csökkenti a szorongást és növeli a biztonságérzetet.
A megfelelően kialakított fizikai környezet nagymértékben hozzájárulhat az ADHD-val élő gyermekek jólétéhez és fejlődéséhez. A rend, a struktúra és a zavaró tényezők minimalizálása segíti a koncentrációt és a nyugodt környezet fenntartását, amelyben a gyermek kibontakoztathatja képességeit.
Források:
ADHD, Kis lépések, Nagy változások, Kézikönyv óvodapedagógusoknak, Raabe
Merriam R. Sarcia Saunders, “You Are Wonderful!” How Praise Triggers Better Control in the ADHD Brain, https://www.additudemag.com/adhd-praise-positive-parenting
A honlapon megjelenő információk módosulhatnak. Valamennyi honlapon található információ kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A honlapon található információ nem helyettesíti a szakszerű orvosi tanácsadást, diagnózist vagy kezelést. A honlap és a tartalom használata, a honlapunkon közölt bármely információra való hagyatkozás kizárólag saját felelősségére történik.
Comments